annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

AF van Sony SEL18200(LE)

AF van Sony SEL18200(LE)

Beste Forummers,

 

Afgelopen week heb ik een sony a5100 gekocht en heb daarbij op dit moment de volgende lenzen:

- SEL1650

- SEL 1855

- SEL18200 (of LE) 

 

Nu is het zo dat de eerste twee lenzen prima werken en de autofocus goed en snel is. Echter is het zo dat de laatste zoomlens de autofocus niet goed werkt. Als ik niet inzoem, op 18mm dus, dan werkt de autofocus snel en prima echter, zodra ik iets inzoem dan stel de lens totaal niet meer goed scherp. 

 

Ligt dat aan de instellingen van de lens en/of camera? Of is de lens kapot of? 

Ik hoop dat jullie er iets van begrijpen en mij opweg kunnen helpen.

 

Alvast bedankt! 

 

Jeroen

7 ANTWOORDEN 7
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Lukt het je helemaal niet om een scherpe foto te maken als je ingezoomd bent? Of is de lens heel lang aan het "zoeken" ?

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Waar Amfion (terecht) op doelt, is dat je lens wellicht niet defect is (dan zou die ook op 18mm niet werken), maar dat je lens vertraagt bij het scherpstellen omdat een lens naarmate de mm's toenemen, licht verliest. Dat licht is nodig om goed te kunnen scherpstellen. Zeker als je binnenhuis probeert en het is dan nog eens 's avonds...dan krijgt de lens het helemaal moeilijk. 

Bijkomend effect is ook dat een lens intern zijn lenselementen over een grotere afstand moet verplaatsen als je hogere mm's gebruikt.

 

Ook moet je rekening houden dat je minstens 50cm van je onderwerp verwijderd bent op 200mm, terwijl je op 18mm al kan scherpstellen vanaf 30cm.

 

Probeer dus eens in daglicht scherp te stellen op 200mm, kijk of het F-getal op 6.3 staat (hoe hoger deze waarde, hoe trager de AF zal werken) en stel eens scherp op iets dat wat verder af staat.

 

Als dat werkt, is je lens zeker in orde en een eigenschap van "superzoom" lenzen. Enige wat je dan kan doen is: laagste F-waarde gebruiken (F6.3 op 200mm), minstens 50cm afstand houden.

 

Voor de geïnteresseerden: dit geldt NIET voor A-mount lenzen! Die stellen altijd scherp vol-open (voor en nadeel)! E-mount lenzen openen hun diafragma gemiddeld maar 1 stopje (dus als je op F16 fotografeert, zie je het diafragma tijdens scherpstellen maar opengaan tot F11 en niet F1.8 bijvoorbeeld).

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ja precies! 
Ik ga er ook van uit dat het is wat @Portmixus beschrijft. 

 

Hartelijk dank voor de snelle reacties.

 

Ik heb het net nogmaals bekeken en als ik alle tijd van de wereld neem, buiten in normaal daglicht op een object richt wat meer dan 100cm van de camera vandaan is en ook maar iets inzoom, kan de lens niet goed scherp stellen. 

 

Hij blijft maar scherpstellen maar kan nooit een scherpe foto maken. 

 

 

Zijn er nog andere mogelijkheden om naar te kijken? Of moet ik de lens naar een reperateur brengen? En in dat geval, hebben jullie aanbevelingen? 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ja da's op afstand dan heel lastig... Enige wat ik je nog aan zou raden is kijken of je iemand weet die ook een Sony e-mount camera heeft en proberen of de lens daar wel naar behoren werkt. Dan weet je in elk geval zeker dat het in de lens zit. Of heb je m eerst op een andere camera gebruikt en werkte dat wel?

 

Reparaties aan lenzen zijn over het algemeen prijzig, maar gezien de nieuwwaarde van je lens toch het overwegen waard. Als je de lens bij een winkel gekocht hebt kunnen zij je waarschijnijk verder helpen bij een reparatie. Er zijn ook bedrijven waar je rechtstreeks je lens aan kan bieden, maar dat is denk ik even afhankelijk van waar je vandaan komt.

 Daar was ik al bang voor. Ik ga er eens naar kijken.

 

Ik kom uit de omgeving van Rotterdam, dus alle tips over goede reparatiezaken zijn meer dan welkom. 

 

Nogmaals hartelijk dank voor de snelle reacties! Fijn dat er meegedacht wordt. 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Als je de lens via een winkel ter reparatie aanbiedt zal deze hoogstwaarschijnlijk naar TechRepair gaan. Je kunt een reparatie ook direct daar aanbieden, dat scheelt je verzend- en administratiekosten die een winkelier je waarschijnljk zal berekenen als je de lens niet bij hem/haar gekocht hebt.

 

Heb je nog een mogelijhied om de lsns te testen op een andere camera?