annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Best moeilijk, lenzen van de hand doen en welke te houden?

profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

Best moeilijk, lenzen van de hand doen en welke te houden?

Ik ben in dubio om enkele lenzen van de hand te doen doordat ik veel reis en de intensiteit van de hobby hierdoor is gewijzigd.

Momenteel maak ik om het licht enigszins licht en compact te houden tijdens de vele vakanties gebruik van 2 lenzen, waaronder een vaste groothoek Zeiss Batis 25mm en een zoomlens Tamron 28-70mm.

De overige lenzen worden tijdens de reizen zo goed als niet/nooit gebruikt.

Mijn lenzen assortiment bestaat op dit moment uit.
- SONY FE 35MM F/2.8 (SEL35F18F)
- SONY FE 55MM F/1.8 ZEISS SONNAR T* (SEL55F18Z.AE)
- SONY FE 85MM F/1.8 (SEL85F18.SYX)
- TAMRON 28-75MM F/2.8 DI III RXD SONY FE
- ZEISS BATIS 25MM F/2.0

Om de set tijdens de reizen nog wat eenvoudiger te houden dacht ik eraan om de 25mm en de 28-75mm om te ruilen voor de SONY FE 24-105MM F/4.0 G OSS. Maar ik ben zo tevreden van de compacte, lichtsterke en optisch goed presterende F/2.8 Tamron zoomlens en de Zeiss F2.0 25mm. Dat ik vrees dat F/4 bij de Sony 24-105 niet voldoende allround inzetbaar zal zijn zijn om beide lichtsterke lenzen voor de reizen te vervangen en deze laatste optisch minder is.

Wat betreft de andere lenzen zou ik graag 1 prime lens willen behouden en dacht hierbij dat de 55mm het meeste allround kan gebruikt worden.
De 85mm is toch al vlug een lens die je niet zo snel binnenshuis kan gebruiken om bv een portretje of wat dan ook te maken.

Graag jullie mening hierover en alvast bedankt voor het meedenken.

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Hallo @Joske-007 ;

 

kort geleden stond ik voor een vergelijkbare keus, een aantal primes ingeruild voor een 28-75 2.8, de 17-28 2.8 en de 55 1.8 gehouden. De set bevalt me prima!

 

grt, en succes met je keus,

Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

@Sigiphoto 

Bedankt voor je reactie.

 

De Tamron 28-75mm samen met de Sony 55mm lijkt me in mijn geval het meest voor de hand liggend om bij te houden. Als aanvulling in het groothoek bereik vrees ik dat de Tamron 17-28 niet dezelfde IQ gaat leveren als de Zeiss Batis 25mm, want deze laatste is wel een zeer uitstekende prime met bijna geen vervorming. 

 

Hoe is jou persoonlijke ervaring met de Tamron 17-28mm?

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Keuze voor objectieven is erg persoonlijk. Ieder heeft zijn/haar eigen style en voorkeuren voor fotografie. 

 

Persoonlijk nooit zo'n fan geweest van de 55mm. Gebruik zelf liefste de Loxia 35mm. De 55mm verkocht paar jaar terug en Loxia 50 ervoor terug genomen. Reden? Persoonlijk vind ik de rendering van de Loxia meer bij mijn smaak passen. Dan maar iets minder scherp. 

 

De Tamron een week mogen lenen. En dat is zeker geen verkeerd objectief. Meer dan zijn geld waard. Of deze in de buurt komt bij de Batis? Kijk of je Tamron kunt huren/testen. Er gaat niks boven eigen ervaring voor het maken van keuze. 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Joske-007 

 

De 17-28 2.8 heb ik nog niet zolang, maar de resultaten bevallen me zeer goed. Ik had als groothoek de Loxia 21 mm, maar de Tamron bevalt beter. Scherp over geheel al bij F2.8. En snel in AF. Wat ook goed is dat de zoomlens intern zoomt, dus geen extern schuivende delen (de 28-75 wel).

 

succes met de keus!

Grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

@Allen

Bedankt voor de moeite en het meedenken.

 

Intussen heb ik beslist om de volgende lenzen bij te houden.

 

Puur voor de vakanties en de reizen lijkt me de onderstaande compacte en lichte set te voldoen.

  • ZEISS BATIS 25MM F/2.0
  • Tamron 28-75mm

 

Puur voor de hobby.

  • SONY FE 85MM F/1.8

 

De overige lenzen gaan in de verkoop.

  • SONY FE 35MM F/2.8 (SEL35F18F)
  • SONY FE 55MM F/1.8 ZEISS SONNAR T