annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Welke objectieven (lenzen😉) gebruik je en waarom?

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Welke objectieven (lenzen😉) gebruik je en waarom?

Het lijkt me leerzaam en leuk om hier te delen met welke lenzen je werkt en ook waarom je tot die keus (of misschien nog moet maken) gekomen bent.

Natuurlijk hebben we hier ook een lenzen database, NL_Lens_database 

maar die reflecteert niet meer de enorme keus in lenzen die we als (FF) Sony camera bezitters op dit moment hebben.

 

Laat ik zelf aftrappen, mensen die me hier al een tijdje kennen weten dat ik vanaf mijn eerste Sony A7ii een (fervent) voorstander was van primes. Natuurlijk had dit ook nog met mijn (analoge) verleden te maken. Intussen is er wel wat verandert! Ook zoomlenzen zijn tegenwoordig (aardig) lichtsterk en qua bouw niet meer te vergelijken met 5/10 of meer jaar geleden. Onder anderen de gebruikte materialen zijn verbeterd!

 

Mijn setje tegenwoordig (na inruil van een aantal primes met en zonder AF);

 

  1. Sony Zeiss 55 mm F1.8, de enige prime op dit moment. Die heb ik toen als eerste bij de kitlens aangeschaft en ik vind hem nog steeds geweldig presteren!
  2. Tamron 17-28 F2.8, een pas uitgekomen lens. Ik heb deze gekozen op basis van kwaliteit, vaste lichtsterkte en niet te vergeten het gewicht. Qua bediening is het een simpele lens, geen switches etc. maar daar heb ik ook niet echt behoefte aan. Wel een goed zoom bereik en scherp! Leuke bijkomstigheid is de prijs, maar dat was voor mij niet de belangrijkste reden, ik vind de lens gewoon beter bij de A7 serie body passen qua handling. bijkomend voordeel is dat dit een "interne" zoom is (wordt dus niet langer bij inzoomen)
  3. Tamron 28-75 F2.8, ook nog niet zo'n oud ontwerp, eind 2018 gelanceerd (dacht ik). Ook met name wederom het gewicht en afmeting met IQ gaf voor mij de doorslag. Ook het feit dat ie de 67 mm doorsnee deelt met de 17-28 is voor mij belangrijk. Ik fotografeer ook wel met een "schuif" filterset en heb dus voor deze 2 lenzen genoeg aan een adapter.
  4. Sony 70-200 F4, prima zoomlens! Voor deze afmeting relatief licht van gewicht en sluit qua bereik prima aan op voorgaande. Vaste F4 waarde! Zo heel vaak gebruik ik hem niet, maar wel een bereik wat prima is om volledig (?) te zijn. Helaas geen teleconverter mogelijk... Misschien dat de 100-400 er ooit voor in de plaats komt...😁

Hoop dat jullie het topic waardevol vinden en je keuzes ook bekend willen maken!

(en alle lens keuzes voor alle typen met verwisselbare lenzen zijn natuurlijk welkom!)

 

grt, Sigi

mijn foto's op; 500px en
15 ANTWOORDEN 15
profile.country.BE.title
joepeete8
Lid

Op mijn portfolio zet ik de gebruikte lens onder de foto. (niet het gebruikte diafragma)

www.joeripeeters.com/portfolio 

www.joeripeeters.com
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Allen,

 

zojuist nog wat info gevonden, de werking qua kwaliteit van verschillende huidige lenzen zoals getest op een A7RIV.

Natuurlijk altijd deels subjectief maar doe er je voordeel mee 😉

 

Schermafbeelding 2020-02-05 om 22.15.55.png

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
houdoex
Ontdekker

Vorige week geswitched van A-mount (A77ii) naar E-mount (A7iii). Al m'n oude A-mount lenzen verkocht ... en nu dus weer vanaf scratch begonnen. Met een Sony 85mm 1.8. Ik moet toegeven, het is wennen. Geweldige lens, prachtige beelden, maar als je 'zoom' en 'afstand' gewend bent is zo'n 'portret' lens toch even wat anders. Heb er desondanks bewust voor gekozen. Wil me graag eens gaan focussen op portretten. Deze maand dus ingeschreven voor een portfoliodag. Ook nog een workshop later.

 

Wil nu in elk geval nog wel een tweede lens aanschaffen. Twijfel tussen groothoek of tele. Aankoop stel ik nog even uit, denk dat ik wat ga huren bij BudgetCam om te kijken wat me bevalt. 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@houdoex 

 

gefeliciteerd! Is inderdaad weer een hele stap die je maakt.

Hierbij (misschien) wat "leesvoer" om je op weg te helpen in de keuzes die je kan maken;

 

mijn reisje (en ondertussen alweer aangepast 😉)

en

lenzen hoofdstuk van community 

 

Veel succes en grt,

Sigi

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
m20003293.1
Ontdekker

ALs hobbyist (na jarenlang met Minolta gewerkt te hebben, Dynax 7, 7D, A700, A77, A99, A77 II en nu de A7R II) bleef ik lang op het 'oude' minolta glas zitten. Vooral de 80-200 F2.8 is een erg mooie lens.

 

Inmiddels ben ik over naar de (tweedehands goed geprijsde) CZ lijn voor de a-mount die ik middels een adapter op de e-mount gebruik. 17-35 F2.8, 28-75 F2.8, 135 F1.8 zijn allemaal juweeltjes en erg betaalbaar in het buitenland.

Ik koop ze zelf 2e hands in Japan (www.mapcamera.com) waar ik regelmatig kom in verband met werk. Een (Japanse) collega besteld het voor me, en dan ligt het klaar als ik weer eens ga. 

Al deze lensen zijn er nu ook in G-Master, maar voor mij als hobby fotograaf is dat niet zo interessant. Ruim 2000 euro neertellen voor een lens zit er niet in.

 

Overigens is het bij apparatuur wijs om altijd de vraag te stellen: waarin wordt ik nu beperkt door mijn huidige spullen, en is het het geld waard als ik hier wat aan wil doen ?

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Welkom,

zat even op jouw link te kijken, maar mijn Japans is toch net te ver weggezakt om deze te kunnen begrijpen.

Maar altijd leuk als je op zo'n manier goedkoper aan mooi glaswerk kunt komen.

Veel plezier!

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek