Deel jouw ervaring!
Beste forumleden, ik heb enige jaren geleden een SONY RX10-III aangeschaft. Nu wil ik met die camera documenten fotograferen die in een boek worden opgenomen. Maar ik zie dat standaard de resolutie van de foto's die ik met deze camera maak altijd op 350 dpi staat (dat zie ik overigens nergens in de camera-instellingen, maar in de Eigenschappen van elke foto die ik heb gemaakt en in mijn laptop heb overgezet).
Is 350 dpi een vaste instelling, of kan ik die ergens wijzigen?
Sommige documenten, zoals krantenfoto's, moet ik fotograferen op groot beeldformaat en met een dpi van ca 2000; bij het plaatsen in het boek worden die foto's sterk verkleind en daardoor verdwijnt het raster dat in de originele krantenfoto zit. Ik wil dus mijn camera zó instellen dat ik dit soort foto's kan maken.
Kan iemand mij hiermee helpen?
Bij voorbaat dank!
Hier een uitleg wat dpi is. Het is geen camera setting, maar een setting voor je drukwerk. Je kan dit software matig instellen.
Dank voor de uitleg, ik was hiervan al op de hoogte. Foto's die ik met mijn camera maak hebben standaard een dpi van 350; volgens mij wordt dat toch door de camera bepaald. Ik weet dat je dat softwarematig kan aanpassen, dat doe ik ook regelmatig als ik fotowerk moet aanleveren. Als ik materiaal uit kranten enz. scan met een scanner dan kan ik het daar wel instellen, bijvoorbeeld op 600 dpi. Waarom kan dat bij fotocamera's, die immers ook beeld vastleggen, niet en bij scanners (die hetzelfde doen maar op een andere manier) wel?
Is dit misschien duidelijker?